9.-es irodalom : 2011.03.06 - Dante: Isteni színjáték - Purgatórium, Paradicsom |
2011.03.06 - Dante: Isteni színjáték - Purgatórium, Paradicsom
2011.03.06. 18:32
Dante: Isteni színjáték – Purgatórium, Paradicsom
A Purgatórium
Dante és Vergilius egy titkos ajtón hagyja el a Poklot, és 1300. április 10-én, húsvét vasárnap érkeznek a Purgatóriumhoz. Ez a Föld túloldalán elhelyezkedő szigetszerű hegy. A tisztulás hegyén kilenc kör van, melyen szerpentin vezet fel az Édenkertbe. Ide azok jutnak be, akik elnyerik az üdvösséget.
Legelőször, ahogy a szigetre érnek, az elő-purgatóriumba jutnak. Itt azok várják a megváltást, akik gyónás nélkül haltak meg. Útjuk folytatása előtt egy angyal Dante homlokára hét P betűt rajzol (peccare=bűn), utalva a hét főbűnre s a bűnösökre, akik közé indulnak épp. Danténak szintenként kell lemosnia magáról a jelzéseket, miután megérti a bűnt, s mentesül tőle.
Ahogy felfelé haladnak, a hét főbűn elkövetőivel találkoznak. Az első szinten a kevélyek vannak, akik nehéz köveket cipelnek. A második szinten irigyekkel találkoznak. Az ő szemük vasfonállal van levarrva, hogy ne lássanak semmilyen javat. Őket a haragosak követik a harmadik szinten, akik csípős füstben pácolódnak. A negyedik szinten a restek rohangálnak körbe-körbe. Az ötödik szint a fösvényeké. Ők mozdulatlanul, arccal lefelé fekszenek. A hatodik szinten a torkosok étlen-szomjan szenvednek. A hetediken pedig a bujálkodók vannak tisztítótűzben.
Mikor a Paradicsomhoz érkeznek, Dante elbúcsúzik Vergiliustól, aki nem léphet be oda. Vissza kell térnie helyére, a Pokol első körébe. Dantét Beatrice várja, akivel megfürdenek a megtisztulás és az erényesség folyóiban.
A Paradicsom
Itt Dantét már Beatrice vezeti. Vándorlásuk során az író bemutatja a teológia hitigazságait, rávilágít korának problémáira, mint a megosztottság, pártharcok, az erkölcsi züllés. Negatívumként említi a nyomort és gyávaságot, valamint a pápaság és a császárság szembenállását. Az egyházi hibáit is felrója: megemlíti a javak hajszolását, a pozíciók pénzen történő adás-vételét (szimónia), illetve azt, hogy barátok, családtagok kerülnek hatalomra, sokszor érdemtelenül, illetve hogy anyagi előnyökhöz jutnak (nepotizmus).
A paradicsombéli utazás kilenc égen keresztül történik, minden állomást egy égitest választ el a következőtől. Minden ég lelkek lakhelye, a szerint rendezve, életükben milyen jó cselekedeteket vittek véghez.
Először a Hold jön, amit olyan lelkek ege követ, melyek életükben saját hibájukon kívül voltak kevésbé tökéletesek. A Merkúr után a képességeiket a jó cél érdekében használó lelkek ege következik. Itt található például Caesar lelke. Ezt a Vénusz követi. Itt azok a lelkek vannak, akik a hit gyalázói ellen felléptek, mint Martell Károly. A Nap a legbölcsebb lelkeket rejti. Ide tartozik Aquinói Tamás és Bölcs Salamon zsidó király. A következő égitest a Mars, melyet azok lelkei követnek, akik az igaz hitért áldozták az életüket. Dante ide sorolja Nagy Károlyt. Ezt Jupiter követi és a legigazabb bírák, mint a zsidó Dávid király. A Saturnus égövbe tartoznak a magányos elmélkedők, mint Péter apostol. Ezt a mozgó szférák köre követi (a szférák az Istent körülvevő angyalok), végül pedig az álló csillagok ege zárja az utat.
Ide jutva Dante láthatja Isten egész birodalmát. Itt még ki kell állnia az égiek vallatását, majd beléphet a kristályégbe, azaz az angyalok kilencedik karába. Itt Beatrice elfoglalja helyét, Dante pedig meglátja Isten lényegét: a tökéletes és teljes szeretetet.
Erre próbálja Dante rávezetni olvasóit, hogy egyetlen fontos dolog van az életben, a szeretet. A Pokol részletes leírásával, a büntetések kemény bemutatásával is a bűnöktől akarja elriasztani a hétköznapok emberét. A Paradicsom részletezése, a jó cselekedetek vázolása pedig nevelő jelleget hordoz magában, s a szeretet fontosságára tanít. Ennek fényében érdekes, hogy Dante a Pokolba helyezi politikai ellenfeleit, s meglehetős megvetéssel beszél róluk.
Megfigyelhető még, hogy a Paradicsomban több nem keresztény lélek is található. Ennek az az oka, hogy Krisztus halála után leereszkedett a Pokolba, és sok arra érdemes kereszténység előtti személyt felhozott onnan. Ilyen Ádám és Éva, Ábrahám, Mózes, Dávid és Salamon király, Keresztelő Szent János. Ők ezért kerülhettek a Paradicsomba, a Pokol első körének lelkei pedig ezért vágyakoznak, hogy Jézus újból alászálljon.
|